Aapjes kijken in Nepal - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Meike Kuipers - WaarBenJij.nu Aapjes kijken in Nepal - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Meike Kuipers - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken in Nepal

Door: meikekuipers

Blijf op de hoogte en volg Meike

16 April 2012 | Nepal, Pātan

Afgelopen week hebben we weer veel beleefd. We hadden een weekje vrij ivm veel feestdagen, dus zijn we voor 3 dagen naar Chitwan National park gegaan in het zuiden van Nepal. Een super mooi natuur gebied waarbij alles één groot contrast is met de stad waar we normaal leven. Maandag ochtend zijn we vroeg vertrokken met de toeristbus om een rit van 7uur te maken richting het zuiden. Dit was gelukkig niet zo erg met het mooie uitzicht onderweg.

Ons resort was van alle luxe voorzien, met warme douche én zacht bed (in Patan valt dit tegen). Ook maar meteen mijn klamboe gemonteerd aan het dak(thanks esther :)) want helaas komen de malariamuggen hier ook voor.

We hebben echt drie dagen alleen maar leuke en indrukwekkende dingen gedaan. Op de eerste dag een village tour door het dorpje vlakbij gedaan. Het Prehistorisch museum in Den Bosch is er niks bij. Alleen maar hutjes van bamboe met klei en allemaal een eigen koe in de voortuin. Alles zag er wel heel mooi uit en de mensen daar lijken zich prima te redden. Grappig detail waren de grote cannabisplanten die gewoon in het wild langs de weg groeien. Dus als de bevolking zich verveelt…
’s nachts hebben we onze eerste tropische storm meegemaakt. Ik schrok wakker van een enorme klap dus Malou wakker geroepen. De hele kamer was verlicht van alle blixem flitsen die zo snel volgden en echt mega herrie van al het gedonder. Ik was blij dat ons huisje overeind bleef staan, al had ik hier mijn twijfels over. Gelukkig toch in slaap kunnen vallen. ’s Ochtends was de herrie verklaarbaar en lag er een boom omgevallen recht voor ons huisje, gelukkig de goede kant op!
We begonnen de dag met de olifant safari, men dat was echt hoog en hobbelig. Niet zo comfortabel, maar wel echt heel leuk om te ervaren door het water heen en door de jungle. Daarna gelijk door naar het olifant wassen. Samen met Malou kwam ik op een olifant terecht en stonden we midden in de rivier. Dat beest spetterde echt flink want we waren al snel zeiknat. Toen de olifant door zijn achterpoten ging was het helemaal gebeurd, want hop daar lagen we tussen de drijvende drollen, zelf werd ik er dus niet schoner op iewie. Het was wel echt super gaaf en ik wil het zo weer doen!!

Ook op 4 uur durende jeep safari geweest. Was heel leuk om de natuur zo te zien. En dan ook nog wat wilde dieren gespot: 2x een neushoorn!!, herten, slinger aapjes, pauwen, vogels, kippen, olifanten die werden ‘uitgelaten’ en een baby olifant. Na de jeepsafari lekker biertjes gedronken aan de rivier bij zonsondergang, wat hebben we een goed leven in Nepal! Cheers.
Laatste dag tijd voor een kanotocht, ook wel het crocodile hunting. Dat was het ook echt, want in een korte tijd toch even 5 krokodillen gespot! Daarna een jungle walk gedaan midden op de dag met zo’n 35 graden, genieten geblazen pff. Ook nog súper lieve baby olifantjes gezien bij het Elephant Breeding centre. Als ze maar 20kg zouden wegen, neem ik er een mee naar huis :) Daarna weer met ons ossen vervoer terug naar het resort. (hobbel hobbel). De laatste avond genoten van Nepalees gedans tijdens het cultuur programma. Een groep jongens ging helemaal los met de heupjes.

Daarna weer een lange toch terug naar Kathmandu, file file, want het is oudjaarsdag. Ja de Nepalese kalender loopt volgens de maan en daarom hebben we hier afgelopen donderdag het jaar 2069 ingeluid. HAPPY NEWYEAR everybody!!! We zijn op stap gegaan in Kathmandu en daar lekker wat biertjes gedronken. Helaas was het niet zo’n spektakel als bij ons, maar toch heel gezellig gehad. Op nieuwjaarsdag naar Bhaktapur gegaan, een van de koningssteden. Daar zou het te doen zijn. De localbus was afgeladen vol, nog voller dan de bus naar Eindhoven met Koninginnedag! Gelukkig met Lon een soort van zitplekje weten te bemachtigen, maar na 50 minuten blij dat we er waren. Het is een mooie stad, maar het was natuurlijk super druk. Ook met Chinezen. Wij wilde even op de foto, waarbij we gelijk gezelschap kregen van een hoop Chinese vrouwen, ze wilden wel heel graag een foto van ons. Aapjes kijken in de stad. We waren nog brak van de afgelopen dagen dus niet te laat weer met de bus naar huis.

Afgelopen weekend tijd om bij te komen. Zaterdagavond waren we uitgenodigd voor een typisch Nepalees eetfeest bij onze huiseigenaar. Een chique huis waar we bij binnenkomst Nepalese trouwsieraden omkregen en een echte tika op ons voorhoofd (een rode stip). Daarna kregen we Newari eten. Het zag er wel lekker uit en na weken amper vlees te hebben gehad, namen we toch wat buffel. Smaakte lekker dus ook het volgende geprobeerd. Terwijl Sanne en ik een taai stukje vlees in onze mond stopten, hoorden we doodleuk dat we geitenlong aan het eten waren :O JAKKIEEE snel slikken en hopen op meer vegetarisch voedsel. Na dit trauma gingen we voor het hoofdgerecht richting kelder waar we in kleermakerszit de rest van het eten kregen. We moésten met onze rechterhand eten. Nog een hele kunst om de rijst, aardappels en saus naar binnen te schuiven zonder dat je vingers in je mond mogen komen. Zelfs de yoghurt ging met m’n hand. Je kunt je voorstellen dat mijn vingers de volgende ochtend nog naar gele curry roken hmm.
Gister zijn we naar Titanic 3D geweest. Super luxe bios voor lowbudget prijzen. Haha was wel leuk om onze vakantie zo af te sluiten. Op de terugweg hebben we ontdekt dat we met zijn 7 in de mini Suzuki taxi’s passen. (Nog kleiner dan Bruno!)

Vandaag zijn we weer druk aan de slag gegaan voor ons project. Vakantie is nu echt voorbij en na onze gemaakte planning van vandaag, blijkt dat we nog 5 projectweken hebben. Daarna willen we 2 weken rondreizen. Alles staat voorlopig volgepland om op tijd klaar te zijn en zodat we alles goed kunnen afsluiten. Over het project volgt dus binnenkort weer een update.

Namasté

• 16 April 2012 - 17:01

Yoni:

Hey schat,

Ik ben blij dat je het leuk hebt gehad in Chitwan en dat de krokodillen je met rust gelaten hebben ;) Ook dat je het "olifant rijden" zo weer zou doen. Dat wil ik ook nog wel een keer meemaken natuurlijk!

Fijn om te lezen dat de geitenlong niet zo goed is bevallen. Hoef ik niet bang te zijn dat je dat een keer voor mij gaat maken ;)

Inderdaad nog 7 weekjes. De tijd vliegt voorbij gelukkig!

Dikke kus

• 16 April 2012 - 17:31

Karin Van Boxtel:

Bonjour collegaat,
    HEERLIJK om je verslag te lezen! En dan zo'n vakantie tussendoor is natuurlijk dubbel genieten! Tochtje op een olifant, kanoën tussen de krokodillen, jeep safari.. Avonturier!! Super gaaf! Ik zal volgende week een lekker broodje voor je eten bij de bakker ;) Geniet er nog van!!!

• 16 April 2012 - 17:37

Corrie En Co:

hallo Meike, wat maken jullie een hoop mee, dit wordt jaren afkicken. de tijd schiet ook alweer op, ook voor ons, morgen over 4 weken vliegen we naar Nepal om jullie net nog even te zien. succes met het project en groetjes aan de drie andere meiden, uit Enkhuizen.

• 16 April 2012 - 17:48

Dimphy :

Volgens mij is jou "geluksengeltje" vanuit NL mee naar Nepal gevlogen.
    Moet er niet aan denken als die boom de andere kant op was gevallen
    En zoals ik lees zijn het niet de sterkste en hutjes daar, van bamboe en klei en, maar daarin tegen lees ik ook weer dat je de Titanic ziet met 3d in een super luxe bios. w.at een verschil hè
    Ja wat is de wereld toch eigenlijk oneerlijk verdeeld. armoede en luxe het leeft gewoon langs elkaar.
    en nu . . op naar de laatste weken olala nog 5 tegaan en dan . . . vakantie !! dus nog ff er tegenaan !Succes meidje ! :) doei doei !

• 16 April 2012 - 18:04

Mams:

Hoi Moppie
    he he Eindelijk vanmiddag hadden we ff contact maar ja het werk riep dus .. Nu is er de mail en je super verhaal. Kei mooi om te lezen en natuurlijk is het ook heel spannend geweest, vooral als er zo'n tropische storm en bliksem is.Maar zwemmen tussen de olifant drollen Haha, dus ons zwembad kunnen we voortaan ook gerust langer laten staan als het wat vuil is....
    En gezellig uiteten geweest, bij je buren.. maar je moet inderdaad van alles proeven dus ook geitenlong bah bah..
    Fijn dat het met jullie samen zo goed gaat,lekker genoten van de vakantie week en nu weer er tegen aan. Maarja dan gaat te tijd ook super snel, alhoe wel dat misschien wel niet hoeft want jullie genieten van alles.
    Zoals ik al vertelde heel Volkel weet dat je het goed maakt, Joost las het in "Volkel op de mat"haha Kei mooi toch . Geniet nog maar lekker, goed werken aan jullie projekt en dan komen er nog een paar super weken aan .
    JUllie zeggen daar Namasta, en wij Groetjes en knuffels van ons XXXX
    Hou je goed....

• 16 April 2012 - 21:50

Janneke:

HAPPY NEWYEAR!!!
    Wat een avonturen weer zeg! En iewwww, geitenlong! Respect dat je dat op hebt man! Ik krijg hier echt een heel naar beeld bij! haha.
    Zo te lezen heb je wel een mooie vakantie gehad, even weg uit de stad en eindelijk de natuur in! Al ben ik nu natuurlijk wel heel benieuwd naar een foto van jou tussen die drijvende olifanten drollen!

Veel plezier nog lieve sis! En contacten!!

Liefsxx

PS. Niet spotten met Bruno he!

• 17 April 2012 - 12:48

Loes:

Hee Jane
    Lekker van je vakantie genoten dus! Je hebt heel wat spectaculairs meegemaakt, leuk man!
    Ik heb ook een weekje vakantie, maar die dingen maak ik in eigen lang niet mee, helaas!
    Succes de komende tijd met je project!! xxxxx lufya

• 17 April 2012 - 17:27

Paps En Mams:

We hebben samen ff de foto's zitten kijken Super zeg, en wat lief die olifantjes, maar die grote olifant waste jullie goed hoor,
    haha

Doei Doei XX

• 19 April 2012 - 16:16

Tineke:

Aan spanning geen gebrek.. ik zit je verhaal hier zelfs met spanning te lezen! Gelukkig loopt het allemaal goed af en kun je rustig verder met je project. Succes!

• 20 April 2012 - 10:22

Meggie!:

Namasté! Dit kan ik ook aan het begin van een berichtje zetten toch? Haha! Dacht net al een berichtje geplaatst te hebben maar volgens mij was ik mn naam vergeten dus is hij niet geplaatst!

Allereerst! Gelukkig nieuwjaar darling! Hahaha.. neem aan dat je sowieso een pilsje op ons gedronken hebt! (Of meerdere, dat zou leuk zijn!) Hahaha! Die storm, fijn om te horen dat je daar ook niet altijd mooi weer hebt, hier in NL zit het ook niet mee zeg! Neem als je terug komt maar wat zonnestraaltjes mee haha! En die boom.. pfff.. geluk gehad zeg!!

Kom maar snel teruggggg met die mooie verhalen van je! Neeee schattie, geniet van de komende weken nog daar en ga maar heeeeeel hard aan de bak zodat je de laatste 2 nog helemaaal je eigen ding kan doen!!

Succes!

• 20 April 2012 - 16:16

Maartje!:

Wohh meike wat een gave foto's met die olifanten! zo'n baby olifantje mag je voor mij ook wel 1 mee nemen! wat een scheetjes!

Maar fijn dat je even een weekje vakantie hebt gehad en daar fijn van hebt kunnen genieten!
    Nu weer aan de slag met de kindjes!

Heel veel plezier en succes nog:)

Kus Maartje

• 21 April 2012 - 18:59

Bep En Jan:

hoi Meike. Je belevenissen weer gelezen, je schrijft leuk! Wat maak je toch veel mee in korte tijd, indrukwekkend. En fijn dat er afwisseling is tussen werk en ontspanning. Jullie zijn 'n groepje leuke meiden! Succes met je project en met alles wat je verder nog gaat ondernemen. Wij blijven je volgen.
    Doei.

• 29 April 2012 - 21:18

Van Uit Volkel, :

Hoi Meiden
    Hier is het bijna Koninginnennacht/
    dag, !!Jullie gaan dat daar ook wat vieren, Gezellig allemaal een ORANJE sjaaltje om, Kei veel plezier,en maak er maar een mooi feest van.XXXX