reizen, rivier rituelen en regen. - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Meike Kuipers - WaarBenJij.nu reizen, rivier rituelen en regen. - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Meike Kuipers - WaarBenJij.nu

reizen, rivier rituelen en regen.

Door: meikekuipers

Blijf op de hoogte en volg Meike

08 April 2012 | Nepal, Pātan

Namasté!

Als eerste iedereen fijne paasdagen! Hier werken we er helemaal niks van. Wél hebben wij hier as donderdag op vrijdag nieuwjaar :D Hier wordt het nieuwe jaar 2069 ingeluid. Ben echt benieuwd hoe dat er hier uit gaat zien. Maar dat duurt nog een paar dagen. Ik zal jullie eerst bijpraten over de afgelopen tijd.

Als eerste wat over ons afstudeerproject, want ja dat is toch de reden waarom ik hier op reis ben. Ondertussen zijn we bij 10 kinderen van de SGCP op observatie geweest. Ook wel huisbezoeken te noemen. We hebben het verdeeld en ik ben bij 5 kindjes geweest. Het was super leuk en interessant, maar vaak met een dubbel gevoel. We mochten steeds met het busje vanuit de school mee naar huis waar we dan de thuissituatie gingen bekijken. Met z’n 2e plus een tolk waren we bij de gezinnen welkom. Ik heb veel grote verschillen gezien. De gemiddelde woning is hier toch echt niet meer dan 1 kamertje met twee bedden, een kookpit, een kast en nog wat spullen. De kinderen worden vaak buiten op een stoel gewassen en een wc wordt gedeeld met de rest van het huis. Dat allemaal te bedenken met een gehandicapt kindje die toch echt wat meer nodig heeft dan dat! Meerdere keren hebben we de vraag gekregen of wij niet wat hulpmiddelen kunnen aanschaffen voor hun kind. Hmm dan is het toch lastig uit te leggen dat ook wij dat niet zomaar kunnen regelen voor alle kinderen bij de SGCP ook al zouden we het maar al te graag willen. Gelukkig waren de ouders allemaal blij met onze komst en we hopen dat we met ons ingezamelde geld wat kunnen betekenen voor de kinderen.

Deze week hebben we trouwens ook het eerste ‘moesson achtige weer’ meegemaakt. De lucht kan hier opeens super donker worden, waarna het heel hard gaat waaien, onweert en regent. Pff fijn hoor. Het geeft wel mooie beelden als we de vele flitsen rondom de bergen zien, maar daar blijft het dan ook wel bij. Verder hebben we weinig te klagen over het weer. Met 30 graden vermaken wij ons met onze nieuwe tuinset prima op ons dakterras.

Vorige week zaterdag zijn we naar de dierentuin geweest nog voor Sanne haar verjaardag. Het was een verrassingsdag, maar nadat de taxichauffeur nog even nadrukkelijk herhaalde of dat wij dan toch echt naar de ‘Patan ZOO’ moesten, was de verrassing er al snel af. Gelukkig vond Sanne het heel leuk en hebben we ons allemaal goed vermaakt tussen de soms maar rare beesten. Iets minder leuk waren de constant starende Nepalezen naar ons. Wij bleken als blanke toeristen toch iets interessanter te zijn dan de dieren. We zijn dan ook meerdere keren op de foto geweest voor de locals hier. CHEESE :D

Dit weekend zijn we weer op zéér interessant uitstapje geweest. We zijn onder andere naar Pashupatinath geweest. Een van de belangrijkste Hindoeïstische heiligdommen. Volgens onze plaatselijke gids ook wel te vergelijken met Vaticaanstad in Europa. BIG happening dus. Alles zag er echt heel mooi en indrukwekkend uit. Door onze gids die zich (heel commercieel) vanzelf aansluit bij ons groepje van 4 zijn we veel te weten gekomen. Het meest bijzondere wat we hier hebben gezien zijn de lijkverbrandingen. In Nepal worden de lijken aan de heilige Bagmati river in het openbaar gecremeerd. Toen we er aankwamen was er al veel rook en we zagen al meteen een in doeken gewikkeld lichaam voorbij gedragen worden omgeven door familie. Al snel bleken er veel meer verbrandingen plaats te vinden. Het was een aparte plaats om te zijn, maar soms ook wel naar. De lucht, de mensen en het vieze water met kleding van overledenen was niet altijd fijn. Maar door de gids was het wel zéér boeiend om te horen waarom alles zo gaat en vind ik het hier volgens het geloof toch wel oke zo.
Daarnaast wat wel weer leuk om te zien was, waren de vele Sadhu’s die er rond liepen. De heiligen der heiligen maar op deze plek blijken ze stuk voor stuk ‘nep’ te zijn volgens de gids. Ze vragen namelijk allemaal om geld voor een foto. Natuurlijk zijn wij toch even op de foto met ze geweest! We blijven toch toeristen.
We vonden deze mensen er wel héél bekend uitzien. Voor de RTL 5 kijkers onder ons.. Bij het programma ‘Echte meisjes op zoek naar zichzelf’ wat over Nepal gaat, werd onder andere gefilmd bij deze plek waar de verbrandingen plaatsvinden, maar reizen de meisjes ook met 2 Sadhu’s. En ja… dat zijn Sadu’s waar nou net wij mee op de foto staan haha. De gids die Nederland kent, weet van het programma en het filmen een tijd geleden en kon ons precies vertellen welke 2 Sadhu’s het waren, en ja onze voorspelling klopte. We staan dus op de foto met een paar echte BN’ers (Bekende Nepalezen) haha leuk hoor.
Alles vertellen blijft lastig, maar voor nu zijn jullie weer even bij gepraat.

Aankomende week hebben we heerlijk een weekje vrij. Ook wij zijn toe aan vakantie! We gaan maandag tm donderdag naar ‘Chitwan National park’. Een van dé belevenissen van Nepal. Hier gaan we genieten van onder andere jeep safari, olifant safari, olifant wassen, crocodile hunting en bird spotting. Ik heb er echt héél veel zin in! Op naar de natuur!! Wanneer we thuiskomen is direct het Nepalees nieuwjaar dus dat wordt genieten en feesten de komende week. Ik zal dus wat minder bereikbaar zijn, maar daarna heb ik dan ook genoeg te vertellen!

Tot snel. Liefs Meike

PS: Voor meer informatie en voor foto's die alles te maken hebben met ons project kijk op www.ergonepal.nl

• 07 April 2012 - 20:59

Yoni:

Het is inderdaad een lang verhaal geworden, maar zeker niet vervelend om te lezen! Wat maak je toch veel mee daar. Ik ben heel benieuwd naar je avonturen in het national park! Kijk maar wel uit met die krokodillen. Ik ben jaloers op je, maar dat weet je al ;)

Kus

• 07 April 2012 - 21:37

Co En Corrie:

geniet van jullie tijd in Chitwan, wij zijn er nog nooit geweest!!!! grappig dat het weer zo verandert. 2005 en 2006 was het heerlijk weer zonder regen en nu met.... nog 5 1/2 week en we komen er aan, groetjes en veel plezier met de meiden, liefs uit Enkhuizen.

• 08 April 2012 - 10:14

Pap En Mam:

Meike ,
    Wij zitten hier samen jou verhaal te lezen, super wat jullie mee maken. Wat zouden wij dit graag met eige ogen zien en mee maken Dan is het nog indrukwekkender. Maar wij doen het het met jou mooie verhalen.En die zijn nooit te lang.
    Nu de foto's nog....
    Hopelijk hebben jullie niet in het national park die regen, want dan hoef je geen olifanten te wassen!!!
    Nou geniet lekker van de natuur, ff uit die drukke stad en al jullie werk.En daar gaan jullie maar mooie foto's maken, ja dat ze jullie op de foto zetten snappen we. 4 van zo'n blonde hollandse meiden is toch super om een kiek van te hebben.Nou heel veel plezier, let goed op al die beesten, en tot....
    Heel veel liefs en knuffels van ons. XXX

• 08 April 2012 - 10:16

Wilma:

Sorry Meike
    De foto's zijn er al , Super mooi....

• 08 April 2012 - 12:00

Dimphy :

Hoi hoi !
    Allereerst toch een fijn Paasweekend ook al kennen ze dat daar niet.
    En als ik dan goed tel, maak jij al een Nieuwjaar 2069 mee dat jij
    ( ff tellen ) ongeveer 90 jaar bent, haha jij geniet dus daar van je "oude" dag. kunt ook maar vast gehad hebben hihihi !
    Ja en voor die menskes daar, was het in de Pantan Zoo echt aapjes kijken naar die blanke toeristen.
    Was voor hen natuurlijk een verrassende dag, om meer naar jullie te kijken dan naar de dieren zelf.
    Leuk om die verhalen te lezen,
    ja Meike je maakt wat mee daar. Super leuk !
    En nu op naar de natuur, de jungle in.
    let wel op want in 't bos zitten de wilde dieren, maar met 4 meiden en natuurlijk jullie gidske
    zijn jullie daar sterk genoeg voor.
    Heel veel plezier xxx groetjes uit 't zonnige maar beetje frisse Volkel.

• 08 April 2012 - 12:19

Maria En Hein:

wij zijn nu op de koffie bij jullie pap en mam,
    Heel veel groetjes, Kei mooi daar, net foto's bekeken Heel veel succes daar, en een knallend oud op nieuw> veel plezier en een dikke knuffel XX

• 08 April 2012 - 19:12

Tim Van Alphen:

heei meike alles goed daar in nepal hier in boering gaat alles goed ik hoop dat je heel terug komt en niet zoon goedo of weet ik veel hoe zoon kerel heet meenemt naar volkel

en nog veel plezier gr je knapste neef tim

• 08 April 2012 - 19:19

Daan:

hoi meike alles goed met mij wel en ook de famillie .

wij hebben weer gewonnen met de f1 van boerdonk wij worden kampioen

• 09 April 2012 - 08:29

Clemens En Sjaan:

Geweldig om al je verhalen te lezen. Een heel ander wereld daar in Nepal. Wat hebben wij het hier toch goed en maar mopperen als we wat moeten bezuinigen. Schrijnend om te lezen he die kindertjes het daar hebben en wat goed dat jullie mee proberen te werken aan een beter leven ook voot hen. Veel plezier in je vrije weekje en we zien al weer uit naar het volgende verhaal.

• 10 April 2012 - 17:24

Lonneke:

Hee chicky,,

Super wat jullie voor die kinderen doen. Hoop dat je met het ingezamelde geld nog iets voor ze kunt betekenen. Het zal erg indrukwekkend zijn als ik het zo allemaal lees. Ik ben trots op je dat je dit allemaal doet dinnie.. Super!:)

Nou meis we skypen snel, dan kunnen we snel bij buurten;)

Geniet van je vrije weekje!!

Liefs xxx Lonneke