Wennen? Het leven hier is begonnen. - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Meike Kuipers - WaarBenJij.nu Wennen? Het leven hier is begonnen. - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Meike Kuipers - WaarBenJij.nu

Wennen? Het leven hier is begonnen.

Door: meikekuipers

Blijf op de hoogte en volg Meike

24 Maart 2012 | Nepal, Pātan

Hallo allemaal!

Alweer meer als 2 weken geleden dat jullie wat van mij hoorden. Dat wordt tijd geloof ik zo. Maar het goede nieuws is dat ik me hier zo goed vermaak en dat de dagen voorbij vliegen (ook de avonden zonder internet overigens) dat een berichtje plaatsen steeds wordt uitgesteld.

Ondertussen zijn we met zijn vieren verhuist naar ons eigen plekje. Een huis in Patan, onder Kathmandu met ieder een eigen, grote, kamer. Een grote keuken, douche (meestal koud, maar ach…) en ja een dakterras! Alleen al om dat laatste vind ik het wel prima.
Vanaf hier gaan we dagelijks naar de SGCP, ons project. De laatste dagen zijn we veel bezig geweest met regelwerk en alles klaar maken voor de observaties bij de kinderen. De afgelopen week hebben we onder andere leraressen geïnterviewd. Wat al interessant was. Je hoort zo dat de kinderen naast school en hun eigen huis nergens anders komen, omdat dit simpelweg niet kan en omdat de omgeving op de kinderen neerkijkt. Lonneke en Malou hebben hun eerste observatie bij een kindje thuis ook al ervaren en dit bleek erg heftig te zijn. Maandag beginnen de rest van de observaties en mag ook ik op pad, dus ben erg benieuwd en tegelijker tijd wel bang voor wat we gaan aantreffen!

Vorig weekend maar weer op pad geweest. Helaas moeten we het echt hebben van de weekenden om uitjes te doen, want onze dagen zitten bomvol met ons project. Afstuderen blijft toch veel tijd kosten, ook hier helaas. Zaterdags zijn we naar de Swayambunath tempel geweest, hier beter bekend als een van de Monkey tempels. Die apen hebben we dan ook in overvloed gezien. Van schattigheid was er weinig sprake toen we een man aangevallen zagen worden. Lang leve de inentingen! (hihi)

Afgelopen week is Sanne jarig geweest!! Dus tijd om haar te verassen. Met een mooie taart, slingers en ballonnen, konden we haar wakker maken. Ze was echt verrast dus dat was leuk! ’s Avonds zijn we lekker chique uiteten geweest. Kregen we ook nog een gratis shotje aangeboden door de eigenaar, met vlammen en flink sterk :Sambuca en Absint (ze weten wel wat ze die Hollandse meiden moeten geven). Volgend weekend gaan we Sanne haar verrasingsdag doen!

Dit weekend weer leuke dingen gedaan! Vrijdag avond op stap geweest in Kathmandu. Het uitgaan duurt hier maar tot 00.00 uur dus steeds vroeg op stap, gezellig is het wel. In de ‘barstreet van Kathmandu’ zijn veel toeristen te vinden, dus ook de Nederlanders. Ondertussen bouwen we onze contacten ook een beetje op, een Spaans meisje ook vrijwilligster bij de SGCP, legt ons graag de beste kroegen en restaurents uit! Dhanyabaad! Zaterdag (vandaag) zijn we gaan raften. De wekker ging om 5.30 uur, mensen dat was vroeg na het stappen! De heenreis was al het eerste avontuur. Hobbelend langs de afgrond in een toeristenbus voor 3 uur. Maar het was het waard, want het raften was super! Na de eerste paar grote golven echt een kick. Gelukkig was er een safety kayak bij ons die om ons heen vaarde, die me gelukkig kon helpen toen bijna iedereen uit de boot viel. Auww, paniek, vies, héél vies water. Thank you “rescue kayak men!” Malou nog een keer verloren, maar dankzij onze goede begeleiding heeft iedereen de rafttocht overleeft. Super mooie natuur ook trouwens. Eindelijk tussen de bergen, ofja heuvels voor hier. We zijn terug gegaan met een Hollands ogend taxi busje, halleluja. Maar duidelijk met een Nepalese chauffeur. Pff rijden kunnen ze hier niet, dus na weer 3 uur en 20 bijna doodervaringen was ik blij dat ik mijn voeten op de grond zette.

Of ik na bijna 3 weken al gewend ben? Nee, iedere dag verbaas ik me nog hier over rochelende mensen, de mooie natuur en het (vaak smerige) straatleven! Maar toch wordt het leven hier 'steeds gewoner'.
Vannacht wordt bij jullie de klok verzet. Nu nog maar 3 uur en 45 minuten verschil. De avonden duren bij jullie waarschijnlijk dan bij ons nu langer want om 19.00 uur is het hier pikdonker. Geniet van de lente daar! Doen wij dat hier ook van de 30 graden hihi. Tot snel!

Xxx Meike

• 24 Maart 2012 - 18:44

Yoni:

Het meeste wist ik al, maar toch fijn om te horen dat je het naar je zin hebt! Wen er maar niet teveel aan want voor je het weet ben je weer lekker thuis ;)

Kus xxx

• 24 Maart 2012 - 19:14

Pap En Mam:

Meike wat maak je toch veel mee, Het is hard werken , maar deze tijd vergeet je nooit meer. Jullie doen super werk daar voor die kindertjes. Wij zijn trots op jou, maar natuurlijk ook op de andere meiden.
    Je hebt het al verteld,maar leuk om terug te lezen,super dat raften vandaag Wat een avontuur, en dan ook nog een spannende tocht terug naar Patan.
    Tot snel weer.
    NMeike heel veel liefs uit Volkel XXX

• 24 Maart 2012 - 20:49

Berthie:

Hey Meike
    Leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt.Wat een ervaring allemaal dat pakken ze niet meer af.Heel veel plezier en succes groetjes

• 25 Maart 2012 - 13:42

Corrie En Co:

leuk om weer van jullie te horen. er hebben zich twee meiden aangemeld om jullie op te volgen, ook van het HAN hier is de lente goed begonnen, mooi weer heerlijk. gisteren een Nepal conferentie gehad en daar spraken we een meisje die jullie weblog had gelezen, dus klein wereldje. geniet en wij zijn echt aan het aftellen. Nog zo'n 7 weken!!! groetjes uit Enkhuizen.

• 25 Maart 2012 - 16:42

Dimphy :

Hallo Meike !
    Druk, druk druk, maar dat is ook goed.
    de tijd gaat misschien ook wel te snel daar en voor je het weet, sta je weer op Nederlandse bodem.
    Wat goed om te lezen dat jullie je toch goed kunnen vermaken zonder internet.
    Nou als dat hier zou gebeuren, ligt heel nederland in rep en roer :) en RTl 4 en SBS6 hebben het journaal weer gevuld.
    Zo zie je maar ieder land heeft z'n eigen gewoontes en weten niet beter.
    Nou meisje, foto's net bekeken en ziet er leuk en gezellig uit met jullie groepske, veel plezier en tot mails ! :)
    groetjes !!

• 26 Maart 2012 - 08:09

Janneke:

Ha Zusje!
    Wat een verhalen! Klinkt erg goed allemaal, beetje eng en heeel avontuurlijk! Ik wou dat ik toch eens wat meer gespaard had, dan kon ik je opzoeken, want 't zal de moeite zeker waard zijn! Mooie kamer heb je daar! Ziet er best netjes uit toch.. Of is dat alleen voor de foto? ;) Die cocktail daarentegen lijkt z'n beste tijd wel gehad te hebben!

Hier gaat het Hollandse leventje ondertussen gewoon door, fijn dat de lente nu echt begint. Terras 'De Gouwe Kooi' is nu weer officieel geopend en daar wordt alweer volop van de zon genoten! Al is het uitzicht op de Industrielaan natuurlijk spuuglelijk vergeleken bij jou uitzicht!

Nou Meik, het lijkt alsof je je daar prima vermaakt! Je ziet er goed uit iig!
    Geniet er nog van, en niet teveel enge dingen doen he!

Liefs!

• 27 Maart 2012 - 16:35

Tineke:

Leuk verhaal klinkt niet verkeerd... en achh die computer die heb je daar ook helemaal niet nodig. Lekker: back to basic.
    Uitzicht vanaf jullie dakterras ziet er idd geweldig mooi uit, is weer is wat anders als de Brabantstraat:D
    Succes met je stage, ik zie wel weer een nieuw bericht verschijnen als je internet hebt.

Groetjes uit een lekker zonnig Volkel.

• 28 Maart 2012 - 19:59

Joost & Sheila:

Ha Meike,

Skon hoor wat je daar allemaal meemaakt! Je maakt ons wel jaloers!

Mooie kamer heb je daar. En eindelijk geleerd om hem op te ruimen zie ik! haha

Maar, succes nog met jullie goede werk daar en geniet ervan!

Groetjes xxx,
    Joost & Sheila